
Var gör man när man inte mottagit den produkt eller tjänst som man har betalat för? Det är inte alla om vet att man kan reklamera kortköp via sin bank. Idag berättar vi därför om något som heter kortreklamation – ett sätt att kräva tillbaka sina pengar via banken.
Vad innebär en kortreklamation?
Att göra en kortreklamation via banken innebär att du reklamerar ditt kortköp. Det är en åtgärd du kan använda dig av om du inte mottagit den vara eller tjänst som du betalat för.
Observera att ett kortreklamation endast kan göras för köp genomförda med kort, alltså ett debet- eller kreditkort. Om du har gjort en direktbetalningen via kontot (t.ex. vanligt vid köp av flygbiljetter) kan du alltså inte reklamera köpet via denna kanal. I dessa fall har du ofta inget annat alternativ än att vända dig till företaget som sålt dig tjänsten/varan.
Typ av kort har betydelse – Kreditkort och Debetkort
Vilket typ av kort du har betalat med kan spela roll om du vill ta hjälp av banken.
Ett debetkort är ett ”vanligt” betalkort där pengarna dras från ditt konto i samband med köp. Ett kreditkort är ett kort du kan nyttja för att handla precis som vanligt men istället för att pengarna dras från ditt konto får du en faktura i slutet av månaden.
Ett kreditkort ger ett starkare skydd än ett vanligt betalkort. Anledningen till att ett kreditkort ger dig ett bättre skydd än ett vanligt debetkort är att det faller under konsumentkreditlagen. Denna lag gör att du kan vända dig direkt till banken för att begära tillbaka dina pengar för den produkt du betalat för men inte mottagit.
När det gäller ett debetkort skyddas du inte av konsumentkreditlagen då dessa ”vanliga kort” inte är en kredit. Men även om du inte skyddas av lagen när det gäller ett debetkort så väljer en del banker att hjälpa till även vid reklamation av kortköp gjorda med ett debetkort. Vänd dig till din kortutfärdare om du vill veta mer vad som gäller i ditt fall.
Observera att det är typen av kort, alltså kreditkort eller debetkort som avgör om du har stöd i lagen eller inte. Om det är VISA, Mastercard eller American Express spelar ingen roll när det gäller kreditkort.
Du kan även läsa om att reklamera kortköp hos Konsumentverket.
Hur gör man en kortreklamation?
För att göra en kortreklamation kräver de flesta banker att du först har gjort det du kan göra för egen del för att reda ut problemet.
Detta brukar ofta innebära att du har försökt kontakta företaget för att reda ut problemet. Förslagsvis bör du både maila och ringa företaget för att få ditt problem åtgärdat. Får du inget svar via dessa kanaler kan du sedan vända dig till din kortleverantör för att få hjälp att få tillbaka dina pengar.
Det som är bra när du skickar e-post är att du har dokumentation i din e-postlåda som du skulle kunna uppvisa för banken eller annan kortleverantör. Om företaget endast har ett kontaktformulär på sin hemsida och ingen publik e-postadress så är det bra att anteckna vilket datum du fyllt i formuläret och spara en kopia av innehållet i meddelandet.
Om/När du ringer företaget, skriv ner datum för samtalen. Skriv även gärna ner vad som kommunicerats i dina samtal med företaget.
När det gäller e-post bör du ge företaget en rimlig tid att återkomma med besked. Vårt förslag är att skicka tre e-postmeddelanden över två veckor och sedan kontakta kortleverantören om du inte fått något svar av företaget.